Blog

OMS

Omnichannel ordrestyring: Hvad er det egentlig?

Picture of Sendt af Tecsys

Sendt af Tecsys

marts 2, 2024

Selvom vi befinder os i en tid hvor kundens oplevelse af et brand er i centrum, ser og hører vi stadig om forhandlere, der ikke leverer en ensartet brandoplevelse på tværs af kanaler. 

Omnichannel ordreadministration er de systemer, der hjælper med at sikre, at dine kunders køb håndteres, leveres eller gøres klar til afhentning på en effektiv måde. Det er udgangspunktet for at hjælpe forhandlere med at få deres forretninger til at fungere optimalt hele vejen rundt i virksomheden.

Det kan være katastrofalt ikke at tilpasse kundernes ønsker. Dette gælder selv i et voksende forretningssegment. Tænk på sociale medier som for eksempel MySpace. Deres vækstkurve dalede, da de ikke tilpassede sig til deres brugerbase. På samme måde vokser omnichannel retail hurtigt. Tilpas dig dine kunders behov, og hold dig foran vækstkurven.

Betydningen af fleksibilitet

I dag er der stadig mange forhandlere som køber dyre ordreadministrationssystemer (OMS), der ikke fungerer. Nogle systemer lægger alvorlige begrænsninger på detaildriften. Andre systemer begrænser den brandoplevelse, kunden gennemgår. Alt dette skyldes en vedvarende mangel på fleksibilitet i systemerne. 

Et omnichannel order-administrationssystem kan have en stor indflydelse på din virksomhed, hvis det ikke er den rette løsning. Det kan være positivt eller negativt, afhængigt af den løsning, du vælger. Det er vigtigt at tænke på systemets fleksibilitet, funktioner og evne til at tilpasse sig din virksomhed fra dag ét. Derfor er det meget vigtigt at lede efter en omnichannel ordre administrations-løsning, der er fokuseret, som har de rette funktioner, og kan tilpasse sig ændringerne løbende.

Er “send til butik” alt hvad jeg behøver? 

Kan ‘ship-to-store’ hjælpe? Der er mange OMS-leverandører, der tilbyder ‘ship-to-store’-løsninger. Spørgsmålet er, om det virkelig hjælper kunderne. Hvis du overvejer den løsning, skal du huske at overveje følgende:

  • Når produkterne ankommer til min butik, hvor skal de så placeres?
  • Hvad er mine muligheder?
  • Hvordan vil mit personale opfylde ordren, når kunden kommer for at hente den?
  • Hvad hvis kunden ikke dukker op for at ‘click & collect’?
  • Hvad hvis kunden dukker op, men ikke længere ønsker produktet?


Kan ordrestyring hjælpe mig? Har jeg VIRKELIG brug for det?

Ordrestyring bør hjælpe din virksomhed. For det første bør det reducere dine forsendelsesomkostninger. For det andet skal du have et system der ikke kun opfylder deres forventninger, men systemet skal også kunne forbedre kundetilfredsheden. Det kan man blandt andet gøre ved at få ordrerne ud til kunden hurtigere. Det er her virkelig god ordrestyring træder i kraft.

Best Practices med en Ship-to-Store-mulighed

Stil dig selv spørgsmålet: Hvorfor ønsker du muligheden for at sende ordrer til butikken? Tænk først på dine kunder. Tænk derefter på dine egne forretningsbehov.

Ifølge vores seneste undersøgelser handler 43% af kunderne online og får leveret til deres hjem eller en anden placering. Dog er “Køb Online, Hent i Butik” en voksende trend, som 16% af forbrugerne allerede foretrækker. Det betyder, at hvis du giver kunden valget om at hente fra en nærliggende butik, skal det være så nemt som muligt. 

Det bedste er, at du øger kundetilfredsheden samtidig med at kunden får deres produkt hurtigere end hvis produktet skulle sendes hjem til dem selv. Derudover modtager kunden opdateringer om deres ordre i real-time og for din virksomhed kan ordren blive opfyldt på en omkostningseffektiv måde, da du sparer på forsendelsesomkostninger. Kunden køber måske endda flere varer, når de er i butikken. 37% af kunderne foretager impulskøb, når de er i butikken for at hente en ordre.

Butikken som distributionscenter

Nogle forhandlere ønsker at bruge deres butikker som distributionscentre og vil derfor ikke “vise” hele deres lager som tilgængeligt på hjemmesiden. Med nye omnichannel ordrestyringssystemer er dette ikke længere en ny idé. Det er dog vigtigt at man som forhandler forstår, hvordan denne strategi påvirker din virksomhed og dit personale. 

Dit OMS skal imødekomme in-store plukning, pakning og forsendelse og det skal være muligt at se en lageroversigt i real-tid til din online butik. Dit OMS bør lade dine kunder se en vis procentdel af dine in-store produkter, men det er en god ide ikke at vise hele lagereret. Ved at vise 75% af hyldevarerne sikrer du, at du ikke sælger ALLE dine bedst sælgende varer gennem online kanaler. Du vil trods alt gerne have nogle af de bedste produkter til at blive set i butikken og få kunder ned i butikken for at købe i stedet.

Ved at kunne opsætte niveauer for lageret (varer, du ikke viser online), får du mulighed for at reducere muligheden for udsolgte varer. Selvom udsolgte varer indikerer, at dine produkter er populære, kan det også medvirke til en kundeoplevelse af, at din butik aldrig har populære varer på lager. 

Butiksdrift

Et fleksibelt OMS giver dig også mulighed for, at skabe en god brugeroplevelse for både dit personale og dine kunder. At tage et langsigtet perspektiv og opbygge et godt forhold til din leverandør kan være en fordel. Overvej en SaaS-løsning (Software as a Service). SaaS sikrer, at softwareleverandøren fortsætter med at gøre sig fortjent til at samarbejde med dig. 

Alle leverandører er der for dig under salget af software løsningen. Men vigtigere er, om de også er der under implementeringen og til at støtte dig længe efter projektet er afsluttet? SaaS giver dig mulighed for at vælge den bedste leverandør. Det giver dig mulighed for at vælge den, der integrerer perfekt med din e-handelsplatform, lagerstyringssystem (WMS) og andre teknologier i forsyningskæden. Bedst af alt, det gør det nemt.

Omnichannel Order Management

Vi startede med at spørge, hvad omnichannel-ordreadministration er. Uden de tekniske detaljer er det det primære system, der kan hjælpe dig med at forbedre og drive din omnichannel-detailvirksomhed. Det giver dig mulighed for at opsætte regler for din distribution, der kan spare dig penge i det lange løb. Systemet giver dig også fleksibilitet i forhold til leveringsmuligheder og kan fremskynde leveringen af pakker. Det kan endda give dig fleksibiliteten til at få kunderne ind i din butik for at hente deres pakker 

Derudover kan det ændre i måden dine medarbejdere betjener kunder. Bedst af alt, det har evnen til enten at hjælpe din drift med fleksibilitet og brugervenlighed; eller det kan lade dig sakke bagud i forhold til dine konkurrenter. Hvis du vælger det forkerte OMS kan du i sidste ende miste profit, fordi du valgte et system, der ikke kan imødekomme kundernes behov.

Når dit brand er på spil, skal du tage et langsigtet helikopterperspektiv og se efter et “best-of-breed” omnichannel-OMS. Disse systemer vil bedst kunne skalere op i takt med at dine behov ændrer sig. Se hvad Tecsys OMS kan gøre for din virksomhed.

Varekurv
Log ind

No account yet?