Blog

WMS

Er dit lager klar til en omnichannel strategi?

Picture of Sendt af David Mascitto

Sendt af David Mascitto

februar 19, 2024

​​Mange traditionelle lagersystemer er gearet til at håndtere ordrer, der kommer ind gennem en enkelt kanal – især når der er tale om business-to-business (B2B) verdenen. Men kunderne forventer i stigende grad at handle på tværs af flere kanaler. I detailhandelen handles der for det meste i butik og online. Men i B2B er det direkte, online og elektroniske ordrer. Som resultat bliver en kompleks omnichannel distribution gradvist strategien, der vedtages af både distributører og detailhandlere.

Udfordringen ved et omnichannel varelager er, at det adskiller sig fra et traditionelt lager, da det typisk skal håndtere et stort antal indgående ordrer, der kommer fra alle retninger – det er typisk små ordrer fra online, fysiske butikker og alle andre mulige kanaler. For at have succes med omnichannel skal både distributører og detailhandlere optimere lagre og distributionscentre for effektivt at håndtere ordrer, uanset hvilken kanal de kommer fra.


Hvordan du forbereder dit lager til omnichannel distribution
Når du skal administrere variablerne for planlægning, produkter, leverandører og destinationer, skal du forstå aktiverne, du allerede har i din forsyningskæde og få en fornemmelse af, hvilke kanaler dine kunder engagerer sig mest med. Derfra kan du begynde at lave en strategisk plan for, hvordan du opnår omnichannel distribution, samt de partnere som du skal bruge for at forbedre hver kanal. 


Lad os tage et nærmere kig på hver enkelte trin som skal navigere dit varelager frem til denne distributionsstrategi 

1. Indsaml data

Hvad mener jeg, når jeg siger “få forståelse for de aktiver, du allerede har?” Jeg henviser til alle de steder, hvor du opbevarer varelager. Dette kan være nuværende butikker eller regionale distributionscentre og lagre, hvad hver enkelt placering kan håndtere med hensyn til lagerkapacitet, evnen til at håndtere ordrer, maksimal plukrate, osv. Det er de små detaljer som du skal have skitseret, før der kan laves en køreplan. Du skal til din analyse tilføje punkter, såsom salgsprognoser, fremtidig vækst, spidsbelastningsperioder, detaljer om hver vare (størrelse og volumen) og til sidst må du ikke ignorere omkostningerne ved ordrehåndtering på hvert punkt i forsyningskæden.

2. Lav en strategisk plan
Formålet med en strategisk plan er at undgå indvirkningerne af utilstrækkelige løsninger på forrteningsdriften. Planen skal inkludere dit vækstmål, regional ekspansion, salgsprognoser og produktlanceringer. Hvis du skaber en plan med et overblik over hele driften, kan du bedre holde alle delene funktionelle. Brug den indsamlede data i step 1 til at kortlægge vareflowet og omkostningerne gennem forsyningskæden, der er nødvendig for at understøtte den strategiske plan. Dette hjælper med at sikre, at forretningen har kapaciteten og rentabiliteten til at administrere omnichannel distributionen i din lagerdrift i dag og i fremtiden.

3. Vælg teknologi til at binde det hele sammen

Når du har udarbejdet din strategiske plan, kan du begynde at undersøge, hvilke teknologiske løsninger, der kan understøtte en omnichannel distributionsstrategi. Du skal sikre dig, at du implementerer en teknologi, der hjælper virksomheden med at vækste, frem for at vælge en midlertidig løsning, der alligevel ikke møder behovet i fremtiden.

Mit råd er at opbygge en teknologisk ramme i den strategiske plan, der adresserer fire kritiske områder inden for omnichannel-distribution:

Ordrehåndtering: Hvordan vil du samle og plukke ordrer på tværs af flere forskellige kanaler?

Ordrestyring: Hvordan vil du håndtere betalingssiden af disse ordrer?

Lagerstyring: Hvordan vil du håndtere produkter, der kommer ind og ud af dit lager?

Transportstyring: Hvordan vil du håndtere leveringen af ordren til kunden?

Du skal kigge efter løsninger, der kan hjælpe dig med at øge fleksibilitet, samt din tilpasningsevne, hvilket kan optimere din evne til at reagere på muligheder og de skiftende markedsforhold.Du bør sikre dig, at den teknologiske løsning du har valgt, er i stand til disse fire ting:

  • Integrerer med det eksisterende ERP-system.
  • Integrerer med andre tredjeparts-applikationer.
  • Skalerer med din virksomhed.
  • Tilpasse til dit unikke behov som en omnichannel-distributør.


Omnichannel distribution er afgørende for din fremtid

Vi må se i øjnene, at pandemien i 2020 har påvirket den måde, vi handler på – og det gælder ikke kun for B2C, men også for B2B. Som virksomhed skal du være tilstede på dine online og offline platforme, hvis du ønsker at holde dine kunder tilfredse. I takt med at behovet for at modernisere driften af distributionen, bliver det mere og mere tydeligt, at dem som har en progressiv tankegang, vil være med til at forme markedet.

Varekurv
Log ind

No account yet?